Najpopularniejsze

  • 31 stycznia 2020
  • 2 lutego 2020
  • wyświetleń: 14623

Modernizacja linii kolejowej w nadchodzącej perspektywie UE?

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują zmodernizować linię kolejową E 65 Południe przebiegającą przez Pszczynę. Integralną częścią projektu jest budowa wiaduktu kolejowego w miejscu obecnego przejazdu na ul. Męczenników Oświęcimskich w Pszczynie.

Przejazd kolejowy na ul. Męczenników Oświęcimskich
fot. Powiat


Przygotowania do potężnej inwestycji, jaką jest modernizacja linii kolejowej E 65 Południe (na odcinku od Będzina przez Katowice do Zwardonia i Zebrzydowic) trwają od 2009 roku. I choć prace modernizacyjne miały być finansowane w ramach obecnej perspektywy Unii Europejskiej (2014-2020), udało się pozyskać tylko dofinansowanie na część przedsięwzięcia tj. LOT C (Most Wisła Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg). Prace na tym odcinku obecnie trwają.

Zarząd Powiatu Pszczyńskiego zaprosił przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na swoje posiedzenie, by poznać stan przygotowań do modernizacji linii kolejowej na odcinku przebiegającym przez Pszczynę. - Ta inwestycja jest dla nas bardzo istotna, ponieważ zależy nam przede wszystkim na budowie wiaduktu kolejowego na ul. Męczenników Oświęcimskich - mówi starosta Barbara Bandoła. - Drugi po ul. Bielskiej bezkolizyjny przejazd pod torami na pewno usprawni wyjazd z miasta, jednak w ślad za tym musi iść przebudowa skrzyżowania DK 1 z ul. Męczenników Oświęcimskich, o co zabiegamy, a nasze starania poparł Konwent Powiatów Województwa Śląskiego - dodaje.

Spotkanie ws. przebudowy linii kolejowej
fot. Powiat


Jak przekazał Marek Kuśka, dyrektor projektu w PLK, linia kolejowa Będzin - Zebrzydowice w projekcie modernizacji została podzielona na kilka odcinków. Odcinek pszczyński to tzw. LOT B od Tychów do posterunku Most Wisła. - Mamy wykonaną dokumentację projektową, budowlaną oraz wykonawczą i jesteśmy na etapie uzyskania pozwolenia na budowę. Realizacja jest przewidziana w nadchodzącej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-27 - mówi Marek Kuśka.

Zadanie będzie polegać na modernizacji linii kolejowej z dostosowaniem prędkości pociągów do 160 km/h, a w przyszłości z możliwością do 200 km/h.

Integralną częścią projektu jest budowa wiaduktu kolejowego w miejscu obecnego przejazdu kolejowo-drogowego na ul. Męczenników Oświęcimskich w Pszczynie i poprowadzenie drogi pod wiaduktem.

- Projekt zakłada także remont przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu ul. Bieruńskiej oraz likwidację kilku przejazdów, by było bezpieczniej, a pociągi mogły osiągać zakładaną prędkość. Zmiany komunikacyjne zaprojektowane zostały na ul. Hallera, Słonecznej i Leśnej. Przebudowana zostanie ul. Kolejowa w Piasku. Poszerzymy fragmenty jezdni, które prowadzą do przejazdów, w części wybudujemy chodniki. Na ul. Hallera powstanie przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów - mówi Marek Kuśka. W ramach zadania planowane jest także wybudowanie przejścia podziemnego na perony na dworcu w Pszczynie z windą dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się.

Zarząd Powiatu przypomniał o wydawanych przez kilka lat negatywnych opiniach w sprawie likwidacji przejazdu na ul. Hallera. Marek Kuśka podkreślił jednak, że jest to konieczne, by pociągi mogły osiągać pożądaną prędkość, a w zamian powstanie wiadukt kolejowy na ul. Męczenników Oświęcimskich. Zapewnił także, że żaden z planowanych do likwidacji przejazdów nie zostanie zamknięty przed wybudowaniem wiaduktu.

BM / pless.pl

źródło: Powiat Pszczyński

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.